Alternative Assessment

Dulce Porto Rodrigues

Resumo


The teaching/learning has changed over the past three decades and assessment musn´t be seen as just a
means of testing learners´ achievement and promotion. This type of evaluation helps students get more
involved in their learning and provides teachers with useful information as the basis for instructional plans
and pedagogical practices. It is a way of diagnosing the students´ strengths and weaknesses so that class
procedures are directed to include activities in which students measurable outcomes are collected in a
portfolio that include all types of learning/assessment procedures aiming to match the students´ cognitive,
affective and psychomotor domains, to define objectives, planning, instruction and active participation in
the process, deconstructing, constructing and reconstructing knowledge.

O ensino/aprendizagem tem mudado nas últimas três décadas e também a avaliação que não deve ser vista
apenas como uma forma de testar os alunos e promovê-los, mas ajudá-los a se envolver no processo de
aprendizagem, e que forneça ao professor informações para o planejamento de instrução e práticas
pedagógicas. É um diagnóstico dos pontos fortes e fracos do aluno que direciona a sala de aula para a
avaliação através de atividades reunidas em portfólio, incluindo todas as ações do processo ensino/
aprendizagem, visando atender às necessidades dos domínios cognitivos, afetivos e psicomotores do aluno,
definir objetivos, planejamento e instrução, o envolvimento do aprendiz em sua aprendizagem e a
avaliação, desconstruindo, construindo e reconstruindo o seu conhecimento.


Palavras-chave


Avaliação, Portfólio

Texto Completo:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17346/se.vol15.97

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.

e-ISSN 1647-2144 | Publicação contínua semestral |Creative Commons Attribution (BY-NC-SA 4.0) | ESE de Paula Frassinetti | Apoio 

Indexação: DOAJ | ERIHPLUS | Latindex catálogo 2.0MIAR |QOAM |QualisCapes | Genamics JournalSeek |InfoBase Index | REDIB | Google Scholar Metrics (GSMIndex Copernicus International|SJIF Journal Rank|OpenAire | OEIOpen Science Directory | ROAD | Crossref |Copac (Reino Unido)|Ulrich's Periodicals DirectorySUDOC (França)OAIster |RCAAP | OpenAireMir@belSherpa Romeo