Representações e perceções dos educadores de infância sobre a sua atuação profissional nos riscos do desenvolvimento infantil
Representations and perceptions of kindergarten teachers about their professional performance in the risks of children's devel

Ana Paula Gomes, Natália Lourenço

Resumo


A intervenção precoce na infância deve iniciar-se o mais atempadamente possível, potenciando as hipóteses de se superarem as dificuldades da criança com necessidades específicas e/ou em risco de desenvolvimento. O papel dos profissionais que trabalham nas organizações educativas destinadas à infância tem sido reconhecido como fundamental. O presente estudo, com uma metodologia de carácter misto, dá conta das representações e perceções dos educadores de infância neste domínio. Realçam o trabalho em equipa multidisciplinar, analisam a valorização profissional, as condições que têm para poderem atuar nesta área, quais as características que consideram preocupantes no perfil do desenvolvimento infantil e o que pode ser melhorado no desempenho do educador de infância na intervenção precoce na infância.

Representations and perceptions of kindergarten teachers about their professional performance in the risks of children's development

Abstract

Early intervention in childhood should start as soon as possible, in order, for the children with specific needs, to have the best of the chances of overcoming the difficulties associated with their risk of development. The professional role of those working with, or are involved on educational child organizations or programs, has been recognized as fundamental. The mixed methodology of this study gives a real account of the representations and perceptions of kindergarten teachers. They emphasize multidisciplinary teamwork, analyze professional valorization, as well as the conditions available for working, taken much into account the characteristics considered of concern in the profile of child development, and what needs or can be done/improved in the working performance of kindergarten teachers in early childhood intervention.

Keywords: Kindergarten Educator; Early intervention; Developmental Risk


Palavras-chave


Educador de Infância; Intervenção Precoce; Risco Desenvolvimental

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DOI: http://dx.doi.org/10.17346/se.vol30.414

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