Arquitetura, Design e Futuro: dimensão didática de espaços e objetos escolares
Architecture, design and future - educational dimension of school premises and objects
Resumo
A temática1 do II Seminário Internacional de Educação Artística da Escola Superior de Educação Paula Frassinetti suscita, pela sua pertinência e atualidade, a possibilidade de desvelarmos o papel integrado da arquitetura e do design, não como núcleo disciplinar do currículo, mas antes como existência concreta que, na relação com os seus utilizadores e/ou fruidores, se converta em contributo para uma formação inteira que, despojada da materialidade das coisas, se afirme no universo subjetivo das aprendizagens que marcam o presente e o futuro de cada aprendente.
PALAVRAS-CHAVE
Arquitetura; design; escola; didática; futuro
1A educação artística na escola do futuro
ARCHITECTURE, DESIGN AND FUTURE
educational dimension of school premises and objects
ABSTRACT
Due to its importance and relevance to the present time, the subject 1 of the II International Seminar of Artistic Education, held by the Higher School of Education of Paula Frassinetti, raises numerous possibilities to unveil the integrated role of architecture and design, not as the core discipline of the curriculum, but rather as a concrete existence in its relation to the mere and/or appreciative users. As so, it is expected that this concrete existence may convert into a contribution to a holistic formation which, stripped of the material nature of things, may assert itself in the subjective learning universe that has a profound impact in the present and future of each student.
KEYWORDS
Architecture, design, school, didactics, future
Palavras-chave
Texto Completo:
PDFReferências
Lidwell, W., Holden, K. & Butler, J. (2011). Princípios universales de diseño. Blume: Barcelona.
Marques, F. (2003). Os liceus do estado novo – arquitectura, currículo e poder. Coimbra: Educa.
Kowaltowski, D. (2011). Arquitetura Escolar – o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Fapesp.
Paiva, B. (2009). Urbanidade e Educação Cultural - Supervisão e Formação em Educação Artística e Tecnológica. Penafiel: Editorial Novembro.
Silva, C. (2002). Escolas belas ou espaços sãos? – uma análise histórica sobre a arquitectura portuguesa (1860-1920). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.
The Hunt Library Story (2013, abril 3). Acedido em janeiro, 2018, em https://www.youtube.com/watch?v=Okr78MUrImI
Escola Kalasatama / JKMM Architects (2017, junho 28). Acedido em janeiro, 2018, em https://www.archdaily.com.br/br/873827/escola-kalasatama-jkmm-architects
DOI: http://dx.doi.org/10.17346/se.vol24.328
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Apontamentos
- Não há apontamentos.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.
e-ISSN 1647-2144 | Publicação contínua semestral |Creative Commons Attribution (BY-NC-SA 4.0) | ESE de Paula Frassinetti | Apoio
Indexação: DOAJ | ERIHPLUS | Latindex catálogo 2.0| MIAR |QOAM |QualisCapes | Genamics JournalSeek |InfoBase Index | REDIB | Google Scholar Metrics (GSM| Index Copernicus International|SJIF Journal Rank|OpenAire | OEI| Open Science Directory | ROAD | Crossref |Copac (Reino Unido)|Ulrich's Periodicals Directory| SUDOC (França)| OAIster |RCAAP | OpenAire| Mir@bel| Sherpa Romeo